Bra att ha när du fotar utomhus!


Satte nyss ihop detta till er! Var ju ute och filmade igår och tänkte att jag kunde fota er andra som är också är fotointresserade!

Kamera med ett 18-55mm objektiv: För det första, du måste ha en kamera som kan filma. Jag, tex, har en Canon EOS 500D. Den filmar i HD, men det är lite jobbigt eftersom man måste ställa om fokusen hela tiden om man har den på Autofokus, så ett tips är att filma i manuellt läge. Visst, det blir svårare att filma dig själv då, men det kan du be en kompis göra åt dig eller sätta något framför kameran där du ska stå och fokusera på det objektet under tiden du startar klippet osv.

Canon Zoom Lens EF 75-300mm: Detta objektivet kan vara bra att ha när du ska filma saker på avstånd. Ett exempel är kanske fåglar och liknande grejor. Dock så blir det mycket jobbigare att hålla det stilla, så därför kan man också behöva det som skrivits nedan.

Stativ: Det är som sagt väldigt svårt att filma eftersom det blir väldigt skakigt och ostadigt, om man inte har en förmåga att stå alldeles blixt stilla och så. Det längre objektivet blir ju som sagt också tyngre, och då blir det ännu svårare. Därför kan ett stativ vara bra att ha. Det ser proffsigare ut då.

Cykel: Eftersom det är ganska ostadigt när du står rätt upp och ner när du filmar så är det såklart ännu svårare att gå och filma samtidigt. Därför kan man använda en cykel med pakethållare (du kan ju också ha kameran på sadeln om du inte har en pakethållare. Kanske blir lättare att hålla koll på kameran då)! Då kan du sätta en bricka eller något där så det blir rakt, sen sätter du kameran där, startar inspelningen, och leder cykeln medans du filmar! Väldigt effektivt.

Detta använde jag såklart inte igår eftersom jag inte har en cykel, haha. Och jag ville mest få lite mindre rörliga där jag lät naturen röra sig mer än jag. Men vissa klipp blev inte alls bra så jag ska nog ut senare i veckan eller imorgon och filma småklipp.

Hoppas ni tyckte om detta tipset! Kommentera gärna!(:

Comments
photosbydavid - p h o t o g r a p h y

Haft en bra dag? :)

2011-06-28 @ 18:10:52
URL: http://photosbydavid.blogg.se/
Natalie - Country music fan

Vilken härlig blogg du har! :)

Och du skriver intressant för övrigt!



Ta hand om dig. Kram

2011-06-28 @ 19:08:34
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/
photosbydavid - p h o t o g r a p h y

SVAR: Det har varit en bra dag och vad kul att du gillar den :)

2011-06-28 @ 21:04:21
URL: http://photosbydavid.blogg.se/

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback