Alkohol.

När UNF var på vår skola igår fick vi lära oss en massa bra grejor.
Jag var inte med på exakt allt, för jag hade som sagt utvecklingssamtal, men jag missade inte så mycket.
Vi gjorde några övningar om vad som är okej när man är full, när man är nykter, vad som aldrig är okej och vad som alltid är okej.
Vi snackade om vart gränsen går mellan ej bruk-bruk-bruk-riskbruk-missbruk-beroende.
Vi fick till och med höra en historia om ''Fred'' och välja vad som ''styrde'' han i olika situationer, om det var bara alkoholen, mest alkoholen, lika delar, mest fred eller bara fred.
Iallafall, saken är den att alkohol är egentligen bara ett sorts gift som bedövar hjärnan. Det bedövar hjärnan typ på samma sätt som när du blir bedövad i munnen hos tandläkaren. När du blir påverkad av alkohol så får du tunnelseende (dvs. du kan ''bara'' se rakt fram, det som händer framför dig), hjärnceller dödas och du har lite svårt att hänga med i kroppen, så din reaktions förmåga minskar osv.
Allt annat, att du är ''full'', gör saker som du inte vågar normalt, tex bada i en offentlig fontän, ragga upp personen du gillar, ha slagsmål med någon, vara uppkäftig mot polisen och göra dumma saker är du själv hela tiden. Det är inte alkoholen som styr det.
Det är såhär, att vi får en bild av att; jaha, nu ska vi dricka och bli fulla. Därför tror vi att vi blur fulla, och då tror vi att det inte är vi egentligen som gör det vi gör. Men det är det. Vi lurar oss själva. Vi tror att ''ja, men nu kan jag göra det här för jag är full'', men i själva verket så är det bara vi. Bara du själv som bestämmer, även om du inte tror att det är du. Förstår ni? Alkoholen påverkar bara ditt seende, den dödar hjärnceller och vissa förmåger, tex reaktionsförmågan och balansförmågan drabbas. Allt annat är faktiskt du. ''Det är lika sant som att gravition finns.'' sa dom idag. Vi tror att det inte är vi, vi tror att det är alkoholen, vi tror att vi är helt borta och inte kan kontrollera vad vi gör. Vi tror att alla dessa misstag och dumheter och allt du kommer ångra när du är full, verkligen kommer hända och att du inte kan göra något åt det, och då gör vi dessa saker. För vi tror att det är alkoholen. Alltså, om du gör saker när du är berusad som du tror att du aldrig skulle kunna göra nykter, kan du göra nyktert.
''Fester är tråkiga om man inte dricker. Det händer inget förrens alla har druckit.'' Det är vad många tycker nu förtiden, men det är inte så. Man lurar sig själv, bara. Man är inte full. Ni vet, det tar ett tag att tro att ''nu är jag nog full'', och det är samma sak när det gäller att göra vissa saker man kanske inte vågar. Om man tänker över det. Tex ''ja, nu ska jag dansa här på bordet, jag vågar inte..'' men efter ett tag kanske man tänker ''äh, vad fan, vad kan hända?''. Samma om du ska börja prata med personen du gillar. Och du tror att du bara kan göra detta när du är full. Men du kan göra det nyktert också. Så, det enda som händer med dig när du dricker är att hjärnceller dödas, du får tunnelseende, och vissa förmåger försämras.
Baksfyllan, däremot. Den är riktig. När kroppen får i sig gift, så vill det förr eller senare komma ut igen, eller hur? Det är alkoholen, giftet, som kommer ut när du är bakfull, när du spyr. Och gift mår man ju dåligt av, därav mår du dåligt dagen efter.
Och om nu alkohol bara är ett gift som dödar hjärnceller, ger dig tunnelseende, och försämrar förmågor, så är det ju helt onödigt, eller hur? Du vågar inte göra fler saker bara för att du har druckit, du bara inbillar dig det. Det är den bilden folk i samhället har framför sig, och den bilden är helt fel. Detta har folk vetat om i 30-40 år nu, men ingen vill egentligen säga något, och prata om det eftersom då påverkas alkoholförsäljningen, den minskar osv. Och alkohol kan man ju köpa överallt, så jättemånga skulle förlora på det.
Om ni inte tror på det här, så är det inget jag kan göra åt det, mer än att säga att såhär är det. Det är vad foskarna har kommit fram till, och att det säkert ligger till så.
De gjorde ett test en gång. De hade fyra grupper olika människor. Till grupp 1 gav dom alkohol, sa att det var alkohol och de blev berusade. Till grupp 2 gav dom alkohol men sa att det inte var alkohol. De blev inte fulla. Till grupp 3 gav dom alkoholfri dricka, men de sa att det var alkohol, och de blev fulla. Till grupp 4 gav dom alkoholfri dricka, och sa att det inte var alkohol. De blev självklart inte berusade.
Så, vi lurar alltså oss själva. Vi blir inte berusade. Vi blir bara påverkade, och med ordet påverkad menar jag då det här med tunnelseende, hjärncellerna och förmågorna som försämras osv..
Diskutera gärna, det tycker jag om! Jag håller med och tror på detta, så jag gick med i UNF, där de hittar på massa roliga saker! De går på festivaler, de har stora, drogfria, fester osv. Självklart ska man vara nykterist, men man får dricka om det inte är över 2,25%. Vet dom att man druckit mer än det, eller om dom märker det, så blir man kickad från dom. Det kostar bara 50 kronor om året, och jag tror att allt de hittar på tillsammans är gratis. Det var vad jag fick för mig idag när de berättade om det.
Jag har inte skrivit detta för att på något sätt göra reklam för dom. Jag tycker bara att folk ska veta hur det ligger till, och jag tycker att det dom gör är jättebra, och det kanske är fler som tycker det och vill bli medlem. Jag har dock inget emot folk som dricker alkohol och sprit, men själv avstår jag helst. Jag kan ha kul utan alkohol, och det vet jag!
När UNF var på vår skola igår fick vi lära oss en massa bra grejor.
Jag var inte med på exakt allt, för jag hade som sagt utvecklingssamtal, men jag missade inte så mycket.
Vi gjorde några övningar om vad som är okej när man är full, när man är nykter, vad som aldrig är okej och vad som alltid är okej.

Vi snackade om vart gränsen går mellan ej bruk-bruk-bruk-riskbruk-missbruk-beroende.
Vi fick till och med höra en historia om ''Fred'' och välja vad som ''styrde'' han i olika situationer, om det var bara alkoholen, mest alkoholen, lika delar, mest fred eller bara fred.
Iallafall, saken är den att alkohol är egentligen bara ett sorts gift som bedövar hjärnan. Det bedövar hjärnan typ på samma sätt som när du blir bedövad i munnen hos tandläkaren. När du blir påverkad av alkohol så får du tunnelseende (dvs. du kan ''bara'' se rakt fram, det som händer framför dig), hjärnceller dödas och du har lite svårt att hänga med i kroppen, så din reaktions förmåga minskar osv.
Allt annat, att du är ''full'', gör saker som du inte vågar normalt, tex bada i en offentlig fontän, ragga upp personen du gillar, ha slagsmål med någon, vara uppkäftig mot polisen och göra dumma saker är du själv hela tiden. Det är inte alkoholen som styr det.

Det är såhär, att vi får en bild av att; jaha, nu ska vi dricka och bli fulla. Därför tror vi att vi blur fulla, och då tror vi att det inte är vi egentligen som gör det vi gör. Men det är det. Vi lurar oss själva. Vi tror att ''ja, men nu kan jag göra det här för jag är full'', men i själva verket så är det bara vi. Bara du själv som bestämmer, även om du inte tror att det är du. Förstår ni? Alkoholen påverkar bara ditt seende, den dödar hjärnceller och vissa förmåger, tex reaktionsförmågan och balansförmågan drabbas. Allt annat är faktiskt du. ''Det är lika sant som att gravition finns.'' sa dom idag. Vi tror att det inte är vi, vi tror att det är alkoholen, vi tror att vi är helt borta och inte kan kontrollera vad vi gör. Vi tror att alla dessa misstag och dumheter och allt du kommer ångra när du är full, verkligen kommer hända och att du inte kan göra något åt det, och då gör vi dessa saker. För vi tror att det är alkoholen. Alltså, om du gör saker när du är berusad som du tror att du aldrig skulle kunna göra nykter, kan du göra nyktert.

''Fester är tråkiga om man inte dricker. Det händer inget förrens alla har druckit.'' Det är vad många tycker nu förtiden, men det är inte så. Man lurar sig själv, bara. Man är inte full. Ni vet, det tar ett tag att tro att ''nu är jag nog full'', och det är samma sak när det gäller att göra vissa saker man kanske inte vågar. Om man tänker över det. Tex ''ja, nu ska jag dansa här på bordet, jag vågar inte..'' men efter ett tag kanske man tänker ''äh, vad fan, vad kan hända?''. Samma om du ska börja prata med personen du gillar. Och du tror att du bara kan göra detta när du är full. Men du kan göra det nyktert också. Så, det enda som händer med dig när du dricker är att hjärnceller dödas, du får tunnelseende, och vissa förmåger försämras.

Bakfyllan, däremot. Den är riktig. När kroppen får i sig gift, så vill det förr eller senare komma ut igen, eller hur? Det är alkoholen, giftet, som kommer ut när du är bakfull, när du spyr. Och gift mår man ju dåligt av, därav mår du dåligt dagen efter. Och du får minnesluckor eftersom hjärnceller har dödats.
Och om nu alkohol bara är ett gift som dödar hjärnceller, ger dig tunnelseende, och försämrar förmågor, så är det ju helt onödigt, eller hur? Du vågar inte göra fler saker bara för att du har druckit, du bara inbillar dig det. Det är den bilden folk i samhället har framför sig, och den bilden är helt fel. Detta har folk vetat om i 30-40 år nu, men ingen vill egentligen säga något, och prata om det eftersom då påverkas alkoholförsäljningen, den minskar osv. Och alkohol kan man ju köpa överallt, så jättemånga skulle förlora på det.

Om ni inte tror på det här, så är det inget jag kan göra åt det, mer än att säga att såhär är det. Det är vad foskarna har kommit fram till, och att det säkert ligger till så.
De gjorde ett test en gång. De hade fyra grupper olika människor. Till grupp 1 gav dom alkohol, sa att det var alkohol och de blev berusade. Till grupp 2 gav dom alkohol men sa att det inte var alkohol. De blev inte fulla. Till grupp 3 gav dom alkoholfri dricka, men de sa att det var alkohol, och de blev fulla. Till grupp 4 gav dom alkoholfri dricka, och sa att det inte var alkohol. De blev självklart inte berusade.

Så, vi lurar alltså oss själva.
Vi blir inte berusade. Vi blir bara påverkade, och med ordet påverkad menar jag då det här med tunnelseende, hjärncellerna och förmågorna som försämras osv..

Diskutera gärna, det tycker jag om!
Jag håller med och tror på detta, så jag gick med i UNF, där de hittar på massa roliga saker! De går på festivaler, de har stora, drogfria, fester osv. Självklart ska man vara nykterist, men man får dricka om det inte är över 2,25%. Vet dom att man druckit mer än det, eller om dom märker det, så blir man kickad från dom. Det kostar bara 50 kronor om året, och jag tror att allt de hittar på tillsammans är gratis. Det var vad jag fick för mig idag när de berättade om det.

Jag har inte skrivit detta för att på något sätt göra reklam för dom. Jag tycker bara att folk ska veta hur det ligger till, och jag tycker att det dom gör är jättebra, och det kanske är fler som tycker det och vill bli medlem. Jag har dock inget emot folk som dricker alkohol och sprit, men själv avstår jag helst. Jag kan ha kul utan alkohol, och det vet jag!

Comments
Toffie

Jag håller med, man kan definitivt ha kul utan alkohol! Om man bara känner att man kan ha kul med alkohol så behöver man nog skaffa sig andra kompisar eller gå till en roligare fest. Jag menar, var enda gång jag är på en fest med mina kompisar så har vi hur kul som helst, och dricker vi alkohol? Icke!

Gött att någon känner likadant!

haha! :)

2011-03-27 @ 13:38:06
URL: http://ssahlstrom.blogg.se/

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback