Skolpepp.

Skolpepp!
Igårkväll, när jag satt och funderade på vad jag skulle göra idag, så kom jag på en bra idé. Jag har lite plugg att göra idag, och som jag tidigare skrivit så har jag rätt mycket motivation. Det känns som att denna terminen är min termin. Det är nu jag ska få bra betyg, och det är nu jag ska växa. Jag går på Mega Musik, världens bästa skola (enligt mig, hehe) och jag har velat gå musikprogrammet sedan fjärde klass. Nu är jag här! Det är nu jag får hålla på med det jag vill hålla på med! Man vet aldrig om jag får den chansen igen! Det är ju inte riktigt så att jag måste kämpa för att ha min plats kvar i klassen, utan jag måste kämpa för mig själv. För att få bättre betyg osv. Därför tänkte jag göra ett lite motivation/inspirations-inlägg. Jag har skummat igenom Blondinbellas bok ''Egoboost'', som jag läste i början av förra året, som faktiskt är en bra bok! Jag tycker att ni ska läsa den. Man får så mycket inspiration till så mycket. Den har hjälpt mig att alltid tänka positivt, även när dagarna, timmarna och minutrarna är som mörkast.
Komplex.
Om man har komplex eller dåligt självförtroende så kan det komma att påverka din prestation i skolan. Jag har själv komplex för min näsa (som jag har lärt mig att strunta i nu), men förut, när jag blev mobbad, så var jag nästan lite rädd för att vistas ute eftersom jag var så ''annorlunda, dålig och äcklig''. Du är som du är, du ser ut som du ser ut och det är det finaste med dig! Alla är unika, även du! Försök att vända dina komplex till något positivt, även om du blir mobbad. Det gjorde jag. Eller, oftast iallafall. Om du har komplex över tex dina lår, du tycker de är för tjocka, så försök istället att träna bort det. Ändra på de sakerna du kan ändra på, t.ex vikt osv. Tänk då hur mycket roligare allt kommer bli när du slipper tänka på din kropp! Men om du har komplex för t.ex dina ögon, din näsa eller något annat, så vänd på det. Ditt utseende kanske är annorlunda, men det behöver inte alltid vara dåligt. Tänk istället att du är unik, det är inte många som ser ut som dig! Som sagt, du är unik! Låt ingen trycka ner dig! Det kanske är svårt att låta bli att tänka på, men jag lovar dig, du vill inte tänka på det. Ingen ska få trycka ner dig, för du är bra som du är! De är bara avundsjuka! Gör som jag; Lägg inte ner tid på att tänka på dom. De vill bara ha uppmärksamhet. Det bästa du kan göra är att strunta i vad dom säger. Bygg upp väggar runt omkring dig. Väggen framför dig ska ha en ståldörr med en massa lås på. Allt bra släpps igenom dörren, men så fort det kommer skit, så stänger du dörren, låser alla låsen och förblir orörd.
Eller så kan du göra som jag; hitta någonting där du slipper tänka på det. Hitta en hobby, tex, som får dig att känna bra. Både mitt intresse för foto och musik får mig att känna bra, oavsett hur jag ser ut. Om jag tar en bild som är väldigt fin, fint redigerad och allt, då kan jag vara stolt över den väldigt länge. Jag tog en bild i oktober för något år sedan, när det hade regnat ute under natten. Jag tog en närbild på gräs, och jag är fortfarande stolt över den. Jag funderar faktiskt på att printa ut den i en stor tavla som jag kan hänga upp i mitt framtida, egna hem.
Tips:
Vänd dina komplex till något positivt!
Glöm aldrig bort att du är unik!
Försök att hitta en hobby eller något annat som får dig att glömma bort dina komplex!
Strunta i dumma kommentarer folk säger om dig/din kropp!
Bygg upp en vägg, en sköld eller vad som helst omkring dig som inte släpper förbi någon skit!
När du lärt dig acceptera dig själv blir du en förebild för familj och vänner!
Skriv upp på ett papper vad som är bra med dig.
Våga gå till en vuxen om du blir mobbad och det gått över gränsen!
Även bråk hemma, bråk med vänner kan såklart påverka din skoltid. Försök att agera som en vuxen när jobbiga situationer kommer. Lär dig att framföra dina åsikter på ett vuxet sätt. Lär dig att kompromissa och diskutera! Allt kanske inte blir som du planera, men man kan inte alltid få som man vill. Så är det för alla.
Tips:
Fundera ut varför du är upprörd.
Ibland överreagerar man mycket när något hänt. Så är det alltid med mig. Ta då en stund för dig själv och tänk igenom allt. Diskutera, om möjlighet, när du lugnat ner dig och insett varför du är upprörd.
Om du ska ge kritik; Ge konstruktiv kritik.
T.ex; Om du bråkat med pojkvännen, och han inte ringde igårkväll från festen, säg då inte ''DU RINGDE ALDRIG DIN IDIOT!'' utan säg iställer ''Jag blev faktiskt orolig när du inte hörde av dig!''
Avreagera dig med hjälp av fyskisk aktivitet. Gå ut och jobba, eller vad som helst.
Stå emot grupptryck.
Många är väldigt lättpåverkade av grupptryck. Det kan vara allt från att följa med på bio när du egentligen måste sitta hemma och göra läxor, från att testa att röka, dricka på festen eller vad som helst. Okej, det kanske är roligare att gå på bio än att sitta hemma på ditt rum och göra läxorna, men om du struntat i läxorna, eller struntar i att plugga till provet, så blir det bara problem med skolarbetet. Då ligger du kanske efter, eller har mindre tid på dig att plugga, och då kanske det inte fastnar lika bra. Läxorna är faktiskt viktigare än vännerna ibland.
Men ibland kan ju grupptryck vara bra också. Ibland kanske vännerna pushar på dig att gå och prata med den du är kär i, eller att få iväg dig till gymmet om det är nu det du vill göra, men inte vågar. Känn alltid efter i hjärtat innan du gör något!
Tips:
Ha en förklaring till varför du inte kan följa med ut, varför du inte vill röka, varför du inte vill dricka.
Det kan vara antingen sanningen eller en liten vit lögn.
Sök dig bort från dåliga vänner.
Våga säga nej!
Om folk skrattar åt dig för att du säger nej till alkohol, eller till cigaretter, eller för att du vill bli klar med läxorna, så har de antagligen för lite vett i huvudet. Det är deras problem.
Du har fått en kropp. Ta hand om den!
Svårt att välja gymnasie?
Jag hade inga svårigheter med att välja gymnasie eftersom jag visste vart och vad jag ville gå. Men det är inte alla som har det så klart för sig. Här kommer tips!
Tips:
Fråga runt bland vuxna du känner.
Varför valde du det gymnasiet du gick på? Är ditt jobb kopplat till ditt gymnasieval?
Välj det du vill gå!
Om du vill gå t.ex estet, och dina föräldrar säger att man ''inte blir något'' genom att gå den linjen så ska du bara strunta i det dom säger. Okej, man behöver oftast gå högskolan efter denna linjen, men du kan ändå bli precis det du vill. Dessutom går det att läsa upp ämnen efteråt om du vill bli något annat senare i livet. Tänk dessutom på att om du väljer ett gymnasie som dina föräldrar säger att du ska gå på så kan det bli tre slitiga år. Du vill väl ändå ha lite kul under gymnasietiden?
Skolpepp!
Detta inriktar sig väl mest till de som redan går i gymnasiet, men det kanske är lite fördelar med detta till de som går i nian, åttan och i de högre klasserna i grundskolan också.
Du har kämpat för att komma till din gymnasie-skola. Min motivation är att jag har velat gå denna linjen sedan fjärdeklass, och nu är jag här och det är nu jag ska njuta. Dock så betyder det inte att jag kan ta det lugnt med skolarbetet. Det är nu jag kan visa vad jag går för! Jag får en chans att kunna leva på mina drömmar! Dina drömmar uppfylls inte av att bara sitta där på lektionerna, ta emot läxorna, och sedan bara strunta i att göra dom. Och du får inte bara all information till ett prov genom att inte läsa igenom det ni har prov på. Ni vet att det inte funkar så. Även om skolarbeten är jobbiga ibland så måste de göras. Tänk på din dröm! Ta åt dig, lyssna och uppmärksamma så mycket som möjligt. Lär dig så mycket som du kan! Även om du känner att mycket av grejorna är onödig information så kan det vara bra och kul att veta! Tänk dig så nära din framtid är! Och allt händer på hur bra ifrån dig du gör i skolan. Don't screw it up. Dessutom kommer du känna dig så jäkla bra och stolt när du får A på en uppgift, eller ett prov. Då får du även anledningar till varför du ska belöna dig själv! ;)
Igårkväll, när jag satt och funderade på vad jag skulle göra idag, så kom jag på en bra idé. Jag har lite plugg att göra idag, och som jag tidigare skrivit så har jag rätt mycket motivation. Det känns som att denna terminen är min termin. Det är nu jag ska få bra betyg, och det är nu jag ska växa. Jag går på Mega Musik, världens bästa skola (enligt mig, hehe) och jag har velat gå musikprogrammet sedan fjärde klass. Nu är jag här! Det är nu jag får hålla på med det jag vill hålla på med! Man vet aldrig om jag får den chansen igen! Det är ju inte riktigt så att jag måste kämpa för att ha min plats kvar i klassen, utan jag måste kämpa för mig själv. För att få bättre betyg osv. Därför tänkte jag göra ett lite motivation/inspirations-inlägg. Jag har skummat igenom Blondinbellas bok ''Egoboost'', som jag läste i början av förra året, som faktiskt är en bra bok! Jag tycker att ni ska läsa den. Man får så mycket inspiration till så mycket. Den har hjälpt mig att alltid tänka positivt, även när dagarna, timmarna och minutrarna är som mörkast.

Komplex.
Om man har komplex eller dåligt självförtroende så kan det komma att påverka din prestation i skolan. Jag har själv komplex för min näsa (som jag har lärt mig att strunta i nu), men förut, när jag blev mobbad, så var jag nästan lite rädd för att vistas ute eftersom jag var så ''annorlunda, dålig och äcklig''. Du är som du är, du ser ut som du ser ut och det är det finaste med dig! Alla är unika, även du! Försök att vända dina komplex till något positivt, även om du blir mobbad. Det gjorde jag. Eller, oftast iallafall. Om du har komplex över tex dina lår, du tycker de är för tjocka, så försök istället att träna bort det. Ändra på de sakerna du kan ändra på, t.ex vikt osv. Tänk då hur mycket roligare allt kommer bli när du slipper tänka på din kropp! Men om du har komplex för t.ex dina ögon, din näsa eller något annat, så vänd på det. Ditt utseende kanske är annorlunda, men det behöver inte alltid vara dåligt. Tänk istället att du är unik, det är inte många som ser ut som dig! Som sagt, du är unik! Låt ingen trycka ner dig! Det kanske är svårt att låta bli att tänka på, men jag lovar dig, du vill inte tänka på det. Ingen ska få trycka ner dig, för du är bra som du är! De är bara avundsjuka! Gör som jag; Lägg inte ner tid på att tänka på dom. De vill bara ha uppmärksamhet. Det bästa du kan göra är att strunta i vad dom säger. Bygg upp väggar runt omkring dig. Väggen framför dig ska ha en ståldörr med en massa lås på. Allt bra släpps igenom dörren, men så fort det kommer skit, så stänger du dörren, låser alla låsen och förblir orörd.
Eller så kan du göra som jag; hitta någonting där du slipper tänka på det. Hitta en hobby, tex, som får dig att känna bra. Både mitt intresse för foto och musik får mig att känna bra, oavsett hur jag ser ut. Om jag tar en bild som är väldigt fin, fint redigerad och allt, då kan jag vara stolt över den väldigt länge. Jag tog en bild i oktober för något år sedan, när det hade regnat ute under natten. Jag tog en närbild på gräs, och jag är fortfarande stolt över den. Jag funderar faktiskt på att printa ut den i en stor tavla som jag kan hänga upp i mitt framtida, egna hem.

Tips:
Vänd dina komplex till något positivt!
Glöm aldrig bort att du är unik!
Försök att hitta en hobby eller något annat som får dig att glömma bort dina komplex!
Strunta i dumma kommentarer folk säger om dig/din kropp!
Bygg upp en vägg, en sköld eller vad som helst omkring dig som inte släpper förbi någon skit!
När du lärt dig acceptera dig själv blir du en förebild för familj och vänner!
Skriv upp på ett papper vad som är bra med dig.
Våga gå till en vuxen om du blir mobbad och det gått över gränsen!

Även bråk hemma, bråk med vänner kan såklart påverka din skoltid. Försök att agera som en vuxen när jobbiga situationer kommer. Lär dig att framföra dina åsikter på ett vuxet sätt. Lär dig att kompromissa och diskutera! Allt kanske inte blir som du planera, men man kan inte alltid få som man vill. Så är det för alla.

Tips:
Fundera ut varför du är upprörd.
Ibland överreagerar man mycket när något hänt. Så är det alltid med mig. Ta då en stund för dig själv och tänk igenom allt. Diskutera, om möjlighet, när du lugnat ner dig och insett varför du är upprörd.
Om du ska ge kritik; Ge konstruktiv kritik.
T.ex; Om du bråkat med pojkvännen, och han inte ringde igårkväll från festen, säg då inte ''DU RINGDE ALDRIG DIN IDIOT!'' utan säg iställer ''Jag blev faktiskt orolig när du inte hörde av dig!''
Avreagera dig med hjälp av fyskisk aktivitet. Gå ut och jobba, eller vad som helst.

Stå emot grupptryck.
Många är väldigt lättpåverkade av grupptryck. Det kan vara allt från att följa med på bio när du egentligen måste sitta hemma och göra läxor, från att testa att röka, dricka på festen eller vad som helst. Okej, det kanske är roligare att gå på bio än att sitta hemma på ditt rum och göra läxorna, men om du struntat i läxorna, eller struntar i att plugga till provet, så blir det bara problem med skolarbetet. Då ligger du kanske efter, eller har mindre tid på dig att plugga, och då kanske det inte fastnar lika bra. Läxorna är faktiskt viktigare än vännerna ibland.
Men ibland kan ju grupptryck vara bra också. Ibland kanske vännerna pushar på dig att gå och prata med den du är kär i, eller att få iväg dig till gymmet om det är nu det du vill göra, men inte vågar. Känn alltid efter i hjärtat innan du gör något!

Tips:
Ha en förklaring till varför du inte kan följa med ut, varför du inte vill röka, varför du inte vill dricka.
Det kan vara antingen sanningen eller en liten vit lögn.
Sök dig bort från dåliga vänner.
Våga säga nej!
Om folk skrattar åt dig för att du säger nej till alkohol, eller till cigaretter, eller för att du vill bli klar med läxorna, så har de antagligen för lite vett i huvudet. Det är deras problem.
Du har fått en kropp. Ta hand om den!

Svårt att välja gymnasie?
Jag hade inga svårigheter med att välja gymnasie eftersom jag visste vart och vad jag ville gå. Men det är inte alla som har det så klart för sig. Här kommer tips!

Tips:
Fråga runt bland vuxna du känner.
Varför valde du det gymnasiet du gick på? Är ditt jobb kopplat till ditt gymnasieval?
Välj det du vill gå!
Om du vill gå t.ex estet, och dina föräldrar säger att man ''inte blir något'' genom att gå den linjen så ska du bara strunta i det dom säger. Okej, man behöver oftast gå högskolan efter denna linjen, men du kan ändå bli precis det du vill. Dessutom går det att läsa upp ämnen efteråt om du vill bli något annat senare i livet. Tänk dessutom på att om du väljer ett gymnasie som dina föräldrar säger att du ska gå på så kan det bli tre slitiga år. Du vill väl ändå ha lite kul under gymnasietiden?

Skolpepp!
Detta inriktar sig väl mest till de som redan går i gymnasiet, men det kanske är lite fördelar med detta till de som går i nian, åttan och i de högre klasserna i grundskolan också.
Du har kämpat för att komma till din gymnasie-skola. Min motivation är att jag har velat gå denna linjen sedan fjärdeklass, och nu är jag här och det är nu jag ska njuta. Dock så betyder det inte att jag kan ta det lugnt med skolarbetet. Det är nu jag kan visa vad jag går för! Jag får en chans att kunna leva på mina drömmar! Dina drömmar uppfylls inte av att bara sitta där på lektionerna, ta emot läxorna, och sedan bara strunta i att göra dom. Och du får inte bara all information till ett prov genom att inte läsa igenom det ni har prov på. Ni vet att det inte funkar så. Även om skolarbeten är jobbiga ibland så måste de göras. Tänk på din dröm! Ta åt dig, lyssna och uppmärksamma så mycket som möjligt. Lär dig så mycket som du kan! Även om du känner att mycket av grejorna är onödig information så kan det vara bra och kul att veta! Tänk dig så nära din framtid är! Och allt händer på hur bra ifrån dig du gör i skolan. Don't screw it up. Dessutom kommer du känna dig så jäkla bra och stolt när du får A på en uppgift, eller ett prov. Då får du även anledningar till varför du ska belöna dig själv! ;)

Jag vet inte hur väl jag nådde ut med detta, iallafall så försökte jag! Det är mycket blandat med egna tankar och tips från Blondinbellas bok Egoboost. Jag rekommenderar er den boken! Den är jättebra, och om ni inte fick någon inspiration här i detta inlägget så kommer ni definitivt få det från boken!


Comments
Emelie

heej! :) hade du kanske kunnat göra ett inlägg om hur du fick din blogg så bred ? Jag får inte min bred :/ Kram

2012-01-14 @ 16:29:49
URL: http://linneafea.blogg.se/

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback