Metallica!

God förmiddag på er! Har ganska nyligen vaknat, och ska slänga in det jag har lovat er. Sen ska jag fixa mig för vi ska ju som sagt ha kalas för min lillasyster idag.

Min åsikt om Metallica är ganska positiv. Metallica är ett band, som har mycket talang och gör mycket bra musik. Men det är dock inte ett band som jag lyssnar på när jag lyssnar på musik. Inte heller det första bandet som dyker upp när jag tänker på musik, rock och så vidare. Jag har lyssnat på flera av Metallicas låtar, och tyckt att de var ganska okej. Låtarna jag fastnade för är Nothing Else Matters, och One. De är typ de låtarna jag lyssnar på, så jag vill inte kalla mig ett äkta Metallica-fan. Om ens fan överhuvudtaget. Men, såklart gillar jag dom. Och såklart om de hade haft en gratiskonsert i Sverige, skulle jag gått på den. Men jag skulle nog inte gått och sett dom om dom hade haft en vanlig konsert i Sverige. Lägger hellre pengar på konserter med artister som jag gillar mer, och kan fler låtar på. Men jag tror det är självklart. Alltså, jag känner att jag inte har så mycket att säga om Metallica.. jag tycker dom är grymma, iallafall!



Metallica-Nothing Else Matters.


Metallica-One.

Metallica är ett amerikanskt thrash/heavy metal-band, grundat den 28 oktober 1981 i Los Angeles, Kalifornien, USA. 2005 hade bandet sålt 80 miljoner album världen över, varav 58 miljoner i USA, och räknas som det mest inflytelserika bandet i sin genre. Tillsammans med Megadeth, Slayer och Anthrax räknas Metallica till The Big Four of Thrash.

2009 invaldes Metallica i Rock and Roll Hall of Fame.

Metallica bildades som ett garageband i Los Angeles den 28 oktober 1981. Bandet bestod då av dansken Lars Ulrich och amerikanen James Hetfield. Hetfield kom i kontakt med Ulrich genom en tidning vid namn "Recycler" där Ulrich hade lagt ut en annons. Även basisten Ron McGovney var med från början. Namnet "Metallica" hade sin bakgrund i att en vän till Ulrich skulle startat ett fanzine och valde mellan att kalla det "Metallica" eller "Metal Mania". Ulrichs åsikt var att "Metal Mania" passade bättre för ett fanzine och han tog sedan namnet "Metallica" för sitt nystartade band. Då bandet behövde ytterligare en gitarrist satte Ulrich in en annons i en lokal nyhetstidning. Dave Mustaine svarade på annonsen och efter en provspelning blev han medlem i gruppen. Metallica gjorde sin första spelning i Anaheim, Kalifornien, den 14 mars 1982. I sin första konsert spelade bandet sina egna låtar "Hit the Lights" och "Jump in the Fire" samt covers på låtar av bland andra Diamond Head och Savage.

I början av 1982 släppte Metallica en första demoinspelning vilket ledde till att de fick agera förband åt Saxon på klubben "Whiskey A Go Go" i Los Angeles. Spelningen den 27 mars innehöll framför allt covers av låtar från olika NWOBHM-band, men också Dave Mustaines nya låt "Metal Militia". Metallica anlitade ytterligare en gitarrist, Damien C. Philips inför sin spelning på Consert Factory i Costa Mesa 23 april samma år. Ännu en ny låt, The Mechanix framfördes under denna kväll. Detta blev dock det enda framträdandet med Philips som därefter åter lämnade bandet.

[Faktan är tagen från Wikipedia, Jag har själv tagit bort delar jag tyckte var onödiga.]

Medlemmarna;

James Hetfield. (sång och gitarr)


Kirk Hemmett. (gitarr.)


Lars Ulrich. (trummor.)


Robert Trujillo. (bas.)

Alla bilder är tagen från Google, och faktan är tagen från Wikipedia. Låtarna från youtube.


Comments
mmoaah

jag visste redan allt om metallica, eller ja nästan allt ^^ höhö

2010-08-01 @ 17:07:05
URL: http://moahofsweden.blogg.se/
myyyyyyyzan <:

sv: haha, okej ^^ <3

2010-08-01 @ 17:12:46
URL: http://musicisthedrug.blogg.se/
Jonte. :3

Mücket bra. C:

2010-08-01 @ 19:49:19

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback