Späckhuggare..

Jag har alltid tyckt om stora vatten djur. Fast bara hajar, delfiner, valar och späckhuggare. De ser ut att vara så snälla djur ( kanske inte hajar, då.. jag syftar på späckhuggarna i detta inlägget! )!
Jag läste nyss på Aftonbladet.se att på SeaWorld (kommer inte ihåg var i usa), hade en tränare mördats strax innan föreställningen-av en av späckhuggarna. De sägs att tränaren bara skulle klappa den på huvudet, så drog den ner henne under vattnet. Det sägs också att just samma späckhuggare hade varit med om två tidigare dödsfall.

Gud, jag tycker det är jättehemskt!
Kolla, som vissa djur blir för att vi håller dom inburade och så vidare! Varför kan vi inte bara låta dom vara ute i naturen? Visst, vissa har tur med att vara på djurparker, i och med alla saker som kommer ut i haven, som olja och sånt. Men ändå! Vi behöver inte släppa ut olja och sånt! Vi behöver inte det! Vi utrotar de som måste hjälpa oss att överleva! Alla behöver allt och allt behöver alla!
Visst, djurshower med späckhuggare, delfiner osv är otroligt fina och vackra! När man ser trixen! Inte när man är som jag; tänker på vad de gått igenom. Att de kanske gör de emot sin vilja. Att de blir tvingade. Det är hemskt då! De ska inte behöva bli tvingade att göra saker som de inte vill, vi människor blir ju inte det, eller hur? Bara för att vi är de största rovdjuret så betyder inte det att vi bara kan göra vad vi vill mot alla andra djur!
De har också drömmar och liv, precis som vi!
Och sure, de kanske inte tänker på samma sätt som vi människor, och det finns gränser om vad som är okej och inte okej. Men just nu är det vi som går över inte okej gränsen, och jag nästan skäms över att vara människa! Ibland skäms jag riktigt jävla mycket! Låt dom leva i friheten, och så! Dem har inte gjort oss något! Och vi har aldrig tillräckligt bra med anledningar till att låsa in dom! Jo, en bra anledning, men det räcker inte. (den är förresten det med oljan..). Och när vi slutar avdumpa olja i haven, har vi inte en enda bra anledning kvar! Tänk på det gott folk! Tänk på det..

Då tycker jag det är mycket mer okej om man vill titta på undervattens djur, att man kanske bygger ett hus eller något som går under  vatten, så kan man gå där i en tunnel, och titta ut genom glasfönstren. Eller så när man tittar på hajar; man hissas ner i en bur, så kommer hajarna av sig själva. Det är mycket bättre idéer!
Jag menar, jag tror inte vi hade blivit så glada om djuren hade stängt in oss i massa burar, och tvingat oss till en massa saker vi inte vill? Nej, exakt, det hade vi inte gillat! Så, varför ska vi då göra det mot dem?

De som inte alls tycker det är hemskt och dumt att låsa in djur, och tycker det även efter detta inlägget- ni borde verkligen tänka om, och skämmas!

Det var allt för mig idag, i morgon bitti åker jag till tandläkaren, och får ny tandställning, vet inte om jag kommer ha för ont i tänderna för att gå i skolan, har jag det, så hittar jag väl på något fint här hemma! Hörs!


Comments
supermanpower

Jag håller med dig josse, jag tycker också att vattendjuren skulle få leva i frid ute i havet, och att vi människor inte behöver släppa ut massa olja och skit i havet, för det förstör. trixen och sånt är fina men sen om man tänker på vad djuren har gått igenom så är det inte så fint längre.

och det med idén att bygga en tunnel och hissas ner i en bur oh kolla på hajar, det låter mycket bättre. pusshej älskar dig <3

2010-03-03 @ 15:15:47
URL: http://supermanpower.blogg.se/

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback