Min tandställning.

Jag tänkte skriva lite om min tandställning! Jag såg nyss ett videoklipp som en tjej vid namnet Clara hade gjort. Hon gjorde ett fint videoklipp om den dagen hon tog bort sin tandställning. Jag vet inte hur länge hon hade haft den och så, men känslan är ju detsamma för det. HÄR hittar ni hennes blogg!

Jag fick min tandställning den 26 november 2009, om Facebook stämmer, haha. Innan jag fick min tandställning var mina tänder kaos. Huller om buller, gluggar överallt! Okej, kanske inte riktigt.. Men, nästan! Så jag var faktiskt glad och lycklig över att jag skulle få tandställning, och jag är fortfarande glad och lycklig över att jag fick tandställning! Jag älskar mina tänder nu, hehe.. Min tandläkare berättade att de trodde att jag skulle behöva den i 2 år ungefär, och nu har det gått ca 2 år och 5 månader. Det är lite surt. Det ända som rättas till nu är underkäken. Den är inte helt rak och jag har fortfarande ett litet mellanrum mellan två tänder. Det är klart att jag vill få det fixat nu medans jag kan, men det verkar inte hända något. De två senaste gångerna har de endast spännt tandställningen i underkäken så att det ska rättas till, men det händer inget. Jag får nog ta upp det när jag ska dit nu i april.

Det jobbigaste med tandställningen är att man får så himla många blåsor. Jag får iallafall det.. Just nu har jag små krokar där jag ska fästa mina gummiband så att käken flyttas fram, och de skaver ibland. Och när tandställningen sticker ut lite längst bak i munnen så får man blåsor där, och sedan har man en jädrans massa andra blåsor på insidan av läpparna. För tillfället har jag inga, och det är skönt! Men när jag vaknar upp på morgonen så har jag ont i nästan alla tänderna, eftersom jag använder gummiband. Det går över rätt så fort, men det är ändå inte särskilt kul.. Och varje gång man har varit hos tandläkaren och de spännt tandställningen.. Jag ska försöka förklara utan att överdriva;
För det första så kan man knappt äta, så det ända du kan få i dig utan att känna smärta är flytande saker, så som soppa och yoghurt och sånt där.. För det andra så kan man få ont bara genom att prata, t.ex om man råkar slå i tänderna i varandra eller något.. Och ibland, på mig, så känns smärtan så mycket att det isar i tänderna när jag andas. Det är inte kul.

Men, vill man vara fin får man lida pin, eller? Jag har ingen aning om när jag ska få ta av min tandställning, men jag tvivlar starkt på att det blir nästa gång.. Kanske gången efter, men det är nog rätt osäkert det också.. Om jag får av den innan sommaren vet jag inte det heller, men det skulle göra mig väldigt lycklig. Ni anar inte hur mycket jag längtar till den dagen jag får ta av min tandställning.. Jag ska försöka göra ett liknande videoklipp som jag pratade om förut, då!


Comments

Comment here:

Name:
Kom ihÂg mig?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comment:

Trackback